26. januar 2010

Tips til bruk av avstemning (poll)

Her er et tips på hvordan det nye verktøyet "Avstemning" (poll på engelsk) i it´s learning kan brukes i oppstarten av et fag for å engasjere og motivere deltakerne. En slik avstemning legges til på forsiden av faget (der du finner oppslagstavlen) og tar bare 20 sekunder å lage.

Gjør slik:

  • Gå til forsiden i faget ditt
  • Øverst til høyre står det "Legg til innholdsblokk"
  • Velg "Avstemning" (poll på engelsk)
  • Fyll ut. Merk at det er noen avkrysningsbokser å ta stilling til helt nederst.

Merk at du kan "dra" boksen hvor avstemningen vises til for eksempel høyre side av skjermen. it´s learning har fra 2010 fått bedre Ajax-støtte med drag and drop på blant annet forsiden i fagrommet.

Eksempler på spørsmålsformuleringer:

Her er noen eksempler på "poll-spørsmål" jeg har brukt i mine fag, men her er det bare å være kreative:

Avstemningen i faget Informatikk 2 ble lagt ut for ca 2 uker siden. 34 studenter har til nå svart. Dette er svært bra fordi det er 37 studenter i klassen og det ikke har blitt gitt noen informasjon om avstemningen. Avstemningen ble bare lagt ut, og så har studentene oppdaget den av seg selv, blitt nysgjerrige, svart og trolig også sjekket svarene. Under til høyre ser du hvordan studentene ser avstemningen i it´s learning.

I mine undersøkelser bruker jeg å krysse av for valgene "Vis svar etter at brukeren har stemt" og "Vis antall stemmer". Da får studentene umiddelbart se hva de andre har stemt, men ikke før de selv har stemt. Det gjør at den nysgjerrige må bidra selv for å få se resultatene. Dette skaper engasjement og deltakelse.

Som vist i skjermbildet under har 82 % svart ja (på at de gleder seg til faget Informatikk 2 våren 2010), mens 18 sier "vet ikke enda". Ingen svarer "nei".

Hvordan skal jeg som faglærer, og ikke minst medstudenter tolke et slikt resultat? Jeg tror slike små uformelle avstemninger kan bidra positivt på holdninger, oppmøte og deltakelse. Jeg tror det er en viktig kanal for å raskt fange opp status og meninger. En avstemning kan sette i gang tanker, skape motivasjon og engasjere litt i starten. Det at avstemninger er uformelle har stor verdi. De kan også brukes som nyttig tilbakemeldingsredskap underveis for å finne ut om klassen/studentene ønsker opplegg a eller b, hva de fleste mener om noe og liknende. Det skaper i det hele tatt litt mer liv på forsiden i et ellers så statisk og kjedelig it´s learning-rom.

Jeg bruker for øvrig en god del spørreundersøkelser, men opplever dette nye avstemningsverktøyet som utfyllende til undersøkelsesverktøyet. Ofte har en bare bruk for en liten uformell tilbakemelding, eller vil sette i gang refleksjon om noe. Da er en vanlig spørreundersøkelse overkill. Derfor sier jeg et utelukkende "Tusen takk til it´s learning for avstemningsverktøyet, det var en flott nyttårsgave".

Har du forslag til hvordan slike små avstemninger kan brukes? Har du konkrete spørsmålsformuleringer? Det er mange faglærere som underviser ulike fag som leser denne bloggen. Gode eksempler setter i gang tanker, så hvis du sier litt om hvordan du ville formulert deg i ditt fag, vil det trolig ha verdi for andre lesere. Alle innspill mottas som vanlig med stor takk!

5 kommentarer:

  1. Brukte denne funksjonen når klassene mine ble slått sammen. Svaret var positivt - heldigvis. I en annen klasse skiftet de lærer - til meg. Samme fremgangsmåte. Avstemningen viste at ny lærer IKKE var positivt for dem. Dessverre. Ja - jeg får prøve å gjøre noe med det - artig funksjon i ITSL - et lite pluss her...

    SvarSlett
  2. Takk for tipset, jeg trengte den funksjonen akkurat nå. Har lagt ut en avstemming på Itsl nå, venter spent på resultatet!

    SvarSlett
  3. En morsom sak er å bare legge ut en avstemning, og se hva som skjer. Jeg har gjort det i alle mine fag uten å si fra, og likevel er det ca 75% som oppdager det av seg selv og stemmer. Det virker som at ungdom (studenter for min del) er vant til å se etter slikt og klikker nærmest fordi det er noe å klikke på. Det synes jeg er en fin faglig mulighet til å skape refleksjon. De griper øyeblikket, vi utnytter muligheten for å sette i sving tanker...

    SvarSlett
  4. samme erfaring som deg Andreas. Jeg la også ut uten å si fra først. Enkelt spørsmål: Var leksen vanskelig? Stor svarprosent. De som ikke svarte hadde antageligvis ikke gjort leksen. En liten kontroll etterpå avslørte det. Men så var det et par stykker som var usikre på om det var anonymt eller ikke. For dem er It'slearning annerledes enn andre åpne nettsteder. Kan lærern se hva jeg gjør? Noen tror jo til og med at vi kan lese meldingene deres....

    SvarSlett
  5. Dette med anonymitet i it´s learning er viktig å klarere. Godt poeng, Anne Cathrine! Jeg bruker gjerne å skrive eksplisitt i slike avstemninger og undersøkelser: "Merk: Anonymt" for da øker det troverdigheten i svarene de gir.

    SvarSlett