1. januar 2010

Nye mål for 2010

Faglige nyttårsforsetter er bra. Det er tid for å lage nye, men først bør jeg evaluere om de gamle er holdt og om noen bør videreføres.

Evaluering av 2009-forsettene

I blogginnlegget for 1 år siden stod 2009-forsettene. Figuren under viser status nå ett år etter:

Jeg prøver å gjøre jobb først og lek etterpå. Jeg klarer ikke alltid å levere ting innen fristen (for eksempel eksamensoppgaver), men det er fordi jeg vet at den absolutt siste fristen er noe etter den først oppsatte fristen, og fordi eksamensoppgaver er eksepsjonelt tunge å lage. Jeg svarer på de fleste e-poster raskt, men øvinger kan jeg bli flinkere til å rette umiddelbart. Det fortjener studentene. Skjerpings i 2010!

Jeg har blitt flinkere til å gjøre det jeg må først, noe som kan tilskrives GTD-metodikken tilpasset mine preferanser. Min beste duppedingsvenn - iPhone - bruker jeg nå mer og mer som et nyttig verktøy og mindre til tidsfordriv. Den er en fantastisk kilde til informasjon og kunnskap, eller å prosessere unna småting når det er noen minutter ledig i ny og ne.

Jeg har klart å takke nei til et par forespørsler om foredrag (Det var riktignok fordi datoene var opptatt, men det føltes ganske godt også - å av og til si nei :-). I teorien vil jeg fortsette med det i 2010.

Den observante og dedikerte leser vil oppdage at jeg har skrevet bare 34 innlegg på bloggen i 2009. Sammenliknet med rekorden på 64 i 2008, kan det virke som en blogg i krise. Det er det ikke. Twitter har noe av skylden for få innlegg, men også at det er travelt på jobb. Jeg har for øvrig ikke byttet jobb selv om jeg trodde det kom til å skje i løpet av 2009.

2010-forsettene

Det er viktig med velformulerte forsetter som lar seg evaluere, på samme måte som at studentene trenger velformulerte læringsutbytter (læringsmål). Her er mine forsetter (mål) for 2010:

  • Lage gode videoer i mine fjernunderviste fag, og legge ut de beste på iTunes University
  • Utvide Mac-tipsserien min på Twitter med nye Snow Leopard-tips, og deretter oppsummere hele tipsserien visuelt gjennom en videoserie på bloggen
  • Blogge minst hver 14.dag
  • Fullføre bloggserien om digitale tester
  • Lage en rekke digitale tester i fagene mine, der jeg bruker tid på å lage gode formative underveistester og gode spørsmål til bruk i summative eksamenstester
  • Lære enda mer om god pedagogisk bruk av IKT og e-læring
  • Holde noen videokonferanser for fjernstudentene som tar fag ved HiST (aktuelt både i datafag og i IKT-og-læring-fagene)
  • Lage en iPhone-applikasjon og poste den på App Store
  • Redusere mine 15.000 bilder (i iPhoto) til 3.000 bilder

Hvorfor glede seg til 2010?

2010 blir et spennende år som kan bringe helt nye muligheter. Jeg har lagt lista av nyttårsforsetter høyt, men det er lurt med noe å strekke seg etter. Jeg kommer sikkert på nye gjøremål også, og uansett er GTD-metodikken til god hjelp for å kunne nå målene, så GTD blir i år ikke et mål i seg selv. Jeg gleder meg til å bli bedre på videoproduksjon, lære mer om e-læring og lære meg å jobbe enda mer effektivt. Bør også dypdykke litt i programmering, for eksempel iPhone-utvikling eller mer PHP. Videreutvikling og bruk av mitt PLN vil fortsatt stå sentralt.

I 2010 gleder jeg meg aller mest til 26.januar. Da lanserer (forhåpentligvis) Apple en fantastisk dings (tablet) med et unikt brukergrensesnitt, som jeg bare må ha. Sommeren 2010 kjøper jeg ny iPhone (4.generasjon). Den har enda større fokus på The Internet of Things, og fortsetter fokuset på Augmented Reality, og kanskje har Apple noen andre ess i ermet?

Jeg skriver når jeg vil og har tid, men kommer til å fortsette med å skrive lange og grundige innlegg. De som vil får lese. Skriveprosessen er utrolig lærerik, og er i stor grad med på å drive egenutviklingen fremover. Godt nytt bloggeår til dere alle!

4 kommentarer:

  1. Godt nytt bloggår til deg og Svend Andreas!Jeg ser frem til dine innlegg (men skal innrømme at jeg har vært dårlig på rss-lesing i 200 9 - den må bli bedre i 2010 :)!

    SvarSlett
  2. Jeg tror mange har glemt RSS, og i perioder har jeg også gjort det. For min del skyldes det flere ting: Mye aktivitet er flyttet over på Twitter, få blogginnlegg og en tro på at RSS er ut. Jeg har i jula gjenoppdaget RSS og ser at det er ingenting som slår RSS. Twitter-meldinger får jeg ikke med meg om jeg tar en uke/måned "fri", men RSS er alltid der. Min spådom for 2010 er at noe av bloggeaktiviteten kommer tilbake igjen. Vi blogges :-)

    SvarSlett
  3. Morsom liste. Men stusser over punktet om å redusere bildene.

    Hva slags bilder, og hvorfor kutte?

    Er det ikke bare å la noen være favoritter?

    Årsaken til at jeg spør er selvsagt at jeg er kronisk skeptisk til å slette bilder. Både ut fra et "plutselig så trenger du bildet"-perpektiv, og ellers fra et bevaringsperspektiv.

    Er det snakk om å luke ut de gode bilene når du har tatt alternative eksponeringer, så skjønner jeg, men synes at antallet var vel høyt for hva som skulle bort...

    SvarSlett
  4. @Carsten: Har 15.000 bilder digitalt fra de siste årene. Vi er nok litt i opplæringsfasen, og mange bilder med Canon 450 har feil fokus, utsnitt og liknende. Det har en tendens til å bli 300 bilder per reise, typisk 5-10 bilder per motiv. 50-100 per reise er ofte nok for å representerer turen, ikke alle mulige bilder vi tok i gledens øyeblikk :-) Det er en stor jobb å kutte ned slik at kun de beste blir igjen, men det gjør også at en blir bedre kjent med bildene sine, og at en forbedrer seg som "fotograf". Shoot, import, delete, learn and improve :-)

    Ellers kjøper jeg favoritt-merkings-tipset ditt. Stjernemerking i iPhoto er ellers et virkemiddel jeg bruker for å plukke ut de aller beste av alt som ligger igjen.

    SvarSlett