22. juni 2009

Sommerrefleksjoner

Det er travle tider og det har gått utover bloggingen dessverre. Da er det greit med noen sommerrefleksjoner. Dette er forresten skrevet på iPhonen på Gardermoen :-)

Jeg har holdt mange kurs i det siste om Web 2.0 og digitale tester, blant annet i Halden, Stavanger og Trondheim. Jeg lærer noe nytt hver gang fra dialogen med tilhørerne og refleksjonene i forkant og ettertid.

Twitter-tipsserien jeg startet med Mac-tips går sin gang. Hver dag til nå har det blitt postet 3 tips automatisk, men siden det er sommer har jeg redusert til to om dagen. Det er nå postet ca 60 tips og det er faktisk over 180 personer som følger den dedikerte twitterbrukeren macsvendah. Jeg har ikke gjort annen markedsføring enn å opplyse om twitterserien et par ganger i starten på Twitter - resten har twittermiljøet selv spredt. Det er veldig mye å lære fra arbeidet rundt denne serien, og jeg får ny innsikt i mekanismene rundt sosial web. Jeg kommer tilbake med et oppsummerende blogginnlegg utpå høsten når tipsserien er ferdig.

Det er også utrolig lærerikt å være moderator i delogbruk.no. Jeg kommer til å skrive et oppsummeringsinnlegg fra en moderators synsvinkel når jeg får tid litt utpå høsten.

Det har blitt en pause i tipsserien om digitale tester. Den starter jeg opp igjen i august og fullfører relativt raskt (har skrevet teksten ferdig). Jeg planlegger flere nye tipsserier om læring, og en som oppsummerer mac-tipsserien på Twitter. Følg med etter ferien!

Jeg skal også komme med oppsummering fra to e-læringskurs etter ferien. I vår har jeg nemlig rettet mange øvinger og samlet godbiter og fått flere tanker rundt bruk av IKT i undervisningen. Lærerne som har tatt kursene har jobbet godt og har mange gode tanker og ideer om fremtidens læringsarenaer

Jeg jobber sammen med BI og HiNT i et spennende prosjekt om læringsmål, vurdering og "Biggs constructive alignment". Til høsten skal vi prøve ut ulike former for underveisvurdering i en rekke fag. Det blir veldig spennende. Referat kommer.

God sommer til alle lesere!

6 kommentarer:

  1. Hei. Jeg har fulgt bloggen din siden i vinter, og synes det er flott at folk i UH-miljøer tenker høyt. Jeg gleder meg til å lese mer om prosjektet om Biggs og constructive alignment - dette er et fagfelt jeg selv har hatt stor nytte av som universitetslærer. Du kan jo også sjekke ut en artikkel jeg har skrevet om bruk av kriteriebaserte verktøy for formativ vurdering på bachelornivå. Den finnes i siste Uniped.

    SvarSlett
  2. Jeg kommer til å skrive noe om prosjektet ASSESS 2010 (Biggs, constructive alignment, metodikk for underveisvurdering) på denne bloggen, men også en del sammen med resten av prosjektdeltakerne på den dedikerte prosjektbloggen: http://assess2010.blogspot.com/.

    Skal sjekke Uniped, takk for tips!

    SvarSlett
  3. Takk for lenken! Jeg har faktisk prøvd å låne den filmen fra Aarhus på dvd, men fikk ikke sendt den fra Danmark til Trondheim. Jeg visste ikke at den også lå på Youtube :) Jeg brukte Biggs da jeg skrev boka mi om planlegging og vurdering ifjor, men foretrekker Understanding by Design av Wiggins og McTighe. Jeg synes det er enklere å overføre direkte til forelesnings- og undervisningspraksis. Du finner noe om den boka på bloggen min og i min egen bok. Jeg gleder meg til å se hvordan prosjektet deres vil utvikle seg!

    SvarSlett
  4. Har lest boka di (veldig bra) og den gir nyttig input i både prosjektet vårt og øvrig FoU-arbeid! Har planlagt å skrive en "review" på den senere i høst på bloggen. Jeg innser at et bevisst forhold til læringsmål både for lærere og studenter generelt, og rubrikker spesielt, er svært sentralt for å heve kvaliteten på undervisningen og ikke minst læringen. Skal skaffe meg bøkene du viser til - takk for tipset!

    SvarSlett
  5. Takk for fine ord - det er hyggelig å høre at du liker den, og jeg ser frem til å lese anmeldelsen din! Jeg har inntrykk av at realister ofte er flinkere til å skrive operasjonaliserte læringsmål. Det kan muligens ha noe med kunnskapsstrukturene i fagene å gjøre - eller kanskje er det bare et kulturelt trekk? Som litteraturviter synes jeg i hvert fall at det er vanskelig å overbevise andre humanister om å tenke mål og kriterier når de planlegger. De har en tendens til alltid å ville se på helheten. Men the devil's in the details, som man sier på engelsk.

    Siden du åpenbart er inne på feltet, kan du jo også se på L. Dee Fink: Creating Significant Learning Experiences. :)

    SvarSlett
  6. Jeg underviser selv i datafag, og da er det lett å komme med konkrete læringsmål. Jeg vet ikke hvordan det er for humanistiske fag, men vil tro at det er minst like viktig å klare å formulere og formidle klare læringsmål. Synes du fikk det veldig tydelig fram i boka at læringsmålene må kommuniseres godt for å gi best mulig utbytte av læringsaktivitetene. Jeg husker selv jeg ofte famlet i blinde i studietiden fordi jeg ikke visste hva målet var (eller kanskje heller: i hvilken retning målet pekte). Selv har jeg veldig tro på at digitale tester (typisk flervalg) kan brukes som automatisert veiledningsaktivitet, men det er dertil viktig at slike tester spiller sammen med læringsmål og summativ vurdering. Altså at alt er "aligned" og del av en gjennomtenkt helhet. Rubrikker kan hjelpe læreren med å verifisere at tester underveis, andre læringsaktiviteter og sluttvurdering henger sammen. Jeg tror nok alt for mange kjører en "ad hoc" strategi i dag og at en lett skylder på sløve studenter når resultatene uteblir i stedet for å se kritisk på undervisningshelheten.

    SvarSlett