7. mai 2008

Connectivism i Hellas

"Sixth International Conference on Networked Learning 2008" ble for første gang holdt i Hellas, i vakre Halkidiki sør for Thessaloniki (mot normalt i England). Arne, Bjørn, Thorleif og undertegnede, bidro med paper om TISIP sine erfaringer fra utviklingen av e-læringsinnhold for en kunde: "An integrated multimedia e-learning model for vocational training". Hvordan skape et selvgående e-læringsopplegg som er rimelig å utvikle og av høg kvalitet?
TISIP holdt også foredrag om bærekraftig e-læring, norske erfaringer (Thorleif), og sosio-konstruktivistisk læring i et globalt perspektiv (Haugen og Ask). Konferansen for øvrig var til tider svært så interessant.

There is a danger that Web 2.0 becomes Life 2.0 (hørt på parallellsesjon om Web 2.0)

Det nye buzzword-et for tiden, er visstnok "Connectivism". Her er en oppsummering fra konferansen:

  • Pambos (Charalambos Vrasidas) fra Kypros holdt åpningsforedraget (keynote nr 1) og snakket om utfordringer og muligheter ved bruk av sosiale nettverkstjenester opp mot sosiale forskjeller i verden. Det var et foredrag som satte fokus på de enorme forskjellene mellom fattig og rik, aksess til Internett, digital kompetanse og så videre. I motsetning til Thomas L. Friedman, som for et par år siden hevdet i sin bok at "The world is flat", påpekte Pambos at "The world is spiky". Det er en skjevfordeling av tilgang til digitale ressurser. Hvordan kan sosiale teknologier brukes til å nå ut til flere?
  • Dagens aha-opplevelse kom fra Chris Jones (Open University). Det er temmelig åpenbart når en hører det, men lett å glemme: "Hva er Facebook verdt uten brukere?"
  • Thomas Ryberg (Aalborg University) forklarte hva som ligger i begrepet "Patchworking": å sy sammen elementer fra ulike media og kilder. Gjennom å gi studentene i oppgave å lage en presentasjon om "fattigdom og IKT" på 2 dager, observerte han at "learning happens in a flow of activities".
  • Grainne Conole (Open University) har gjort en studie og funnet at Web 2.0-teknologier ikke enda er vanlig i kursene til Open University, men på en viss fremmarsj. E-post, Office og søkemotorer utgjør de mest brukte verktøyene for både studenter og lærere.
  • Noen engelske damer (University of Bath) hadde brukt SMS til å kommunisere oppgavetekst til studenter, veilede underveis, og studentrefleksjoner! En utfordring er at en SMS har maks 160 tegn. Mottoet blir: "Learning to txt, Texting to learn". Kanskje dette hadde vært noe i vår undervisning? Det ville nok vært lettere om en kunne ha en slags SMS-tjeneste der alle sendte til et visst nummer og spesifiserte først i teksten hvem mottakeren er. I så fall kan en kjøre interessant statistikk på bruken.
  • Grainne Conole (Open University) påpekte i foredrag nr 2 at hun opplever et fokusskifte fra "content" til "activity". Dermed er det behov for et mer avansert støtteverktøy for lærere. Hun viste fram et interessant verktøy: Learning Design Tool.
  • Yannis Dimitriadis (Spania/Hellas) hadde keynote nr 2 og viste fram programvare med et "pattern repository" hvor læreren kan plukke ut patterns som passer med sine egne læringsmål. Slik hjelper verktøyet læreren i prosessen med "Learning Design". Yannis nevnte også E-LEN-prosjektet som TISIP har vært med i for noen år tilbake, et prosjekt som samlet patterns.
  • Den beste parallellsesjonen noensinne, fant sted tirsdag etter lunsj og handlet om Web 2.0, ledet av Chris Jones fra Open University. Hvorfor genial? Fordi:
    • Hver foredragsholder fikk 10 minutter (litt kort tid) til å presentere sitt paper
    • Hver foredragsholder hadde lest de andre sine papers, og skulle starte med å oppsummere forrige presentasjon! og diskutere opp mot sitt eget arbeid
    • Kun ett spørsmål etter hver presentasjon
    • 45 minutters plenumsdiskusjon og erfaringsutveksling i lys av paperpresentasjonene deretter
    Her er noen stikkord og sitater fra presentasjonene og diskusjonen i denne parallellsesjonen:
    • Universities are caught up in print culture
    • Hvor kommer teknologiene fra? Hvem definerer det neste som er "hot"?
    • Open University is the biggest contributor to Moodle. Why? Because OU chose to use Moodle.
    • Når går vi bort fra LMS og over til PLE?
    • Infrastruktur merkes først når den feiler. En infrastruktur for læring må støtte læring.
    • There is a danger that Web 2.0 becomes Life 2.0
    • Det er ikke teknologiene i seg selv som utgjør Web 2.0, men tankesettet og hvordan du bruker det. Pedagogikken er universell.
    • Public vs private: Do students want teachers into their private sphere?
    • Web 3D
  • Diane Laurillard (London Knowledge Lab) holdt keynote nr 3. Hun er meget dyktig og snakket om TEL: Technology Enhanced Learning. Det er en underproduksjon på lærere i verden, så vi må bruke teknologien bedre. Læringsteorier må utfordre teknologien. Hun utledet noen mildt sagt komplekse figurer (se bilder under) som utgjorde et rammeverk for å støtte opp under læring. For å støtte læring må vi integrere tilgjengelige teknologier på en god måte. Det er fort at teknologien sparker bein på pedagogene, og setter agendaen.

Alt i alt en veldig nyttig konferanse rent faglig sett. Det skader heller ikke å ha slike konferanser i land som Hellas :-)

2 kommentarer:

  1. Hallo!
    Interessant lesing om konferansen. Går faktisk fint å få noe ut av en så kortfattet og summarisk gjengivelse. Interessant hvis det er et skifte fra content til activity. Mener jo at det er helt essensielt, men samtidig lite forstått (til tross for at det hører til metodikkens grunnforestillinger - learning by doing and doing by learning...)

    Hilsen
    Atle Røijen

    SvarSlett
  2. Jeg tror "content" alltid vil stå sentralt, men "activity" er viktig for å utfylle "content" for å si det på godt norsk :-) Særlig Web 2.0 begynner å engasjere mange, er min observasjon, og jeg ser også mer og mer at aktiviteter innenfor Web 2.0 er mye mer utfordrende enn aktiviteter innenfor tradisjonelle verktøy. Det skyldes kompleksiteten og nye samhandlingsformer. Det er også derfor Web 2.0 er så interessant for læring.

    Budskapet til de som mener Connectivism er det nye store, er at det nå handler om nettverksbygning, nettverkslæring og aktiviteter innenfor nettverk. Jeg leser dette som Web 2.0 med store bokstaver, og synes det er interessant å følge med på alle blogger som tar opp Web 2.0.

    SvarSlett