26. oktober 2007

Leopard er best

Har du noen gang vurdert en Mac? Nå er det beste tidspunktet. I dag kom nemlig Leopard, verdens beste operativsystem, og alle nye Mac-er har dette installert. I tillegg får du iLife-pakken for det jeg mener tilbyr den beste digitale opplevelsen av bilder, musikk og video.

Backup kan neppe gjøres enklere enn med Time Machine i Leopard. Klikk for større versjon

Hva som er et godt nok operativsystem for deg (eller mer generelt: system), kan sikkert diskuteres. Er du litt nysgjerrig på Mac, så les gjerne videre. Med system mener jeg i dette innlegget alt det som du får med datamaskinen når du slår den på. Windows Vista er et slikt system som er nytt i forhold til Windows XP. Ubuntu er et Linux-system som har blitt populært, da det er en brukervennlig inngang til Linux-verdenen, og selvsagt helt gratis. I 2 år har Mac-brukere hatt systemet Tiger, mens nå i dag kom Leopard (mer nøyaktig versjon Mac OS X 10.5). Apple hevder at Leopard er verdens beste operativsystem. Jeg tror de har rett.

Ved valg av datamaskin og system blir det for meg viktig å tenke på:

  • Hva følger med en ny maskin, klart til bruk?
  • Hvor lett er det å komme i gang med produktive oppgaver?
  • I hvilken grad trenger en å bekymre seg for virus og andre sikkerhetsmessige aspekter?
  • Er backup nødvendig? Svaret er selvsagt: "Ja, alltid" men hvor lett er det å foreta backup i praksis?
  • Hvor brukervennlig er systemet?
  • Hvor samspilte er de ulike delene av systemet, og hvor lett er det å flytte og dele data mellom programmer (også tredjeparts) ?
  • Hvor lett er det å jobbe profesjonelt
  • Hvor lett er det å jobbe privat, eller kose seg med musikk, bilder, lyd, video etc
  • Hvor dyrt er systemet totalt sett, over tid?
  • Hvor mye programvare finnes for plattformen, både gratis og kommersiell?

  • Hvor god støtte er det for maskinvare (skrivere, harddisker, nettverk og liknende) ?

Med "stabler" tilbyr Leopard deg å unngå rot på skrivebordet. Klikk for større versjon

Er du nysgjerrig, så se gjerne mitt sammendrag av hva Leopard har å by på av ny funksjonalitet, eller se en flott video som på en enkel måte går gjennom de viktigste egenskapene til systemet. Husk også at Leopard har alt det andre som Tiger har hatt i 2 år, og at det i listen er nye ting. Windows Vista har en del av det som Tiger har hatt i 2 år, og Vista har også noe av det som Leopard nå kommer med. Problemet, slik jeg ser det, er at Vista mangler en hel del ting som gjør brukeropplevelsen enda bedre. I tillegg stoler jeg rett og slett mer på det systemet som har hatt en viss type funksjonalitet lengst. Ta for eksempel søk: Tiger har hatt søk etter alt på maskinen i løpet av noen få sekunder i 2 år nå. Vista fikk det nå for noen måneder siden. Det har for meg med modenhet å gjøre. Microsoft er kjempedyktige, men de klarer ikke å lage noe perfekt første gang. Det gjør heller ikke Apple. Sånn sett er de likestilte. Problemet til Microsoft, er at Apple har et stort forsprang, og det gjør at Apple nå med Leopard forbedrer ytterligere de egenskapene som Microsoft med Vista profilerer som nye. I tillegg introduserer Apple mye nytt, som kanskje Windows-brukere får oppleve om noen år. Ren logikk sier at Apple vinner. Mine 10 års erfaring med Windows og 1 års erfaring med Mac OS X, sier også at Apple vinner.

Jeg håper likevel Microsoft fortsetter kappløpet, for det vil presse bransjen ytterligere videre, og konkurranse er sunt. Linux-distroene bør heller ikke glemmes som etter hvert meget brukervennlige produkter. Aktører som Google er nå outsidere, men kan bli jokeren om noen år.

Midt oppi all spenningen velger jeg definitivt Mac. Det er fordi jeg kan svare nokså positivt på alle punktene i listen min øverst i dette innlegget. Det er selvsagt ikke noe fasitsvar for din situasjon, men det er interessant å få vite: Hva velger du og hvorfor?

1 kommentar:

  1. Ja, da var Leopard installert på min maskin. Designet er som vanlig helt suverent. Organiserer du programmer i stacks og benytter spaces kan man jobbe svært effektivt selv om man har en MacBook med 13" skjerm med oppløsning på 1280x800.

    Et tips er å installere Camouflage slik at man kan gjemme alt rotet på skrivebordet.

    SvarSlett